Monday, June 29, 2015

Resepi ketam masak lemak cili api

Assalamulaikum. :)



Korg suka tak makan ketam masak lemak cili api? sebenarnya aku kureng sikit la mkn ketam masakan ni. selalunya aku suka mkn ketam masak sambal telur ataupun masak kicap. haha. rare sikit aku ni. Mkn memilih sikit. So, ni sajalah aku buat masak lemak cili api sbb family aku mkn. sokmo aku mkn masak lemak cili api ni dgn ayam atau daging jer. Tak penah plak mkn dgn ketam.. kikiki.

So sesaje la bosan2 nk nk share resepi. jgn maree.

Bahan2:

- ketam 5-6 ekor
- bawang besar 1-2 biji *
- bawang putih 4 ulas *
- kunyit hidup seinci *
- cili api 10 biji (adjust ikut tahap kepedasan masing) *
- serai 2 batang (diketuk)
- belacan secubit *
- serbuk pati ayam sesudu
- ubi kentang (dibelah)
- santan semagkuk besar
- sekeping asam keping
- gula dan garam

>> blend bahan bertanda *

Cara2:

1. Panaskan minyak, tumis bahan yg dh diblend tadi bersama serai yg dh diketuk. (+ air jika perlu)
2. Masukkan ubi kentang. Biar empuk. Masak bahan2 tadi selama 5-10 minit.
3. Masukkan serbuk pati ayam
4. Masukkan santan dan asam keping. (kacau2. jgn biar santan jadi berketul)
5. Masukkan ketam. Biar ketam masak dlm 5-7 minit. (ketam mcm udang jgk, x perlu masak lama2)
6. Masukkan gula dan garam secukupnya
7. Tutup api


step 1-2. Tumis


ni masa ketam dgn santan dh dimasukkan.


haaa. tu ja nk share. btw, aku tetap x suka mkn ketam masak lemak cili api. haha


No comments:

Post a Comment